2009-05-05

Superbra resa!!!

Vår resa till Amsterdam och Bryssel var helt superduperbra! Åkte med tre väninnor härifrån Trondheim: Rachel (USA), Charlotte (schweiz) och Clémence (Frankrike). På tisdagen innan avfärd så hade jag föreläsning...kan ju meddela att jag inte kunde tänka på särskillt mycket annat än resan haha. Trodde aldrig att föreläsningen skulle ta slut, men efter vad som kändes som 48 tusen timmar så satt vi på flygbussen. Resan gick bra och vid 17 ish så landade vi på Schiphol och direkt tog vi tåget till Bryssel där vi skulle möta upp en kompis till Rachel. Väl framme Gick vi ut å åt på restaurant (sånt har man nämligen inte råd med i Norge) och drack god Belgisk öl.
Dagen efter turistade vi i Bryssel och åt vofflor, pommes frites, choklad och öl. Otroligt nyttigt :P
Sen blev vi upphämtade i Bryssel av vår Holländska guide Iman och körde till Delft. På kvällen var det nåt slags superparty (förfest inför Koninginnedag som är som typ deras nationaldag), sjukt mycket folk och sjukt roligt :D
På Torsdagen var det dags för själva Koninginnedag och vi begav oss till Amsterdam precis som alla andra i hela Nederländerna...allt var oranget (utom jag som hade glömt :/ ) och alla var glada. Solen sken å vi drack öl och åkte båt på kanalerna! Amsterdam är underbart, är nog min nya favoritstad och Red Light District var helt enkelt...intressant...
I övrigt hann vi med att besöka Imans mamma ute på en ö och cyklade på holländskt vis på helt platt mark! Vi såg tulpaner (även om de flesta var överblommade) och besökte Rotterdam.
Kort samanfattning av en helt fantastisk vecka!
Jag som turist i Amsterdam vid kanalerna :DIntressanta kubhus i Rotterdam, jag ville gå in å kolla men det vet jag inte om man kunde...
Pommes frites i Bryssel. Måste erkänna att de är rätt lika Svenska pommes.
Vi cyklar på Iman's ö. Vi är glada som får!Efter tjugoåttamiljoner försök så lyckades vi med ett foto där alla är i luften!
Koninginnedag i Amsterdam (Drottningdagen) :D

2 kommentarer:

HellaBella sa...

Det är tur jag er systrar som ser til att jag får se något av världen...Mer, tack!

Anonym sa...

hallå vännen, va bra att ni har haft det bra, tycker dock att du ska ta och komma hem snart så vi kan dricka krokodilvin och dansa med schlagerbögarna hela natten lång!:) puss och kram Sofia