2009-03-17

Att välja sina utgifter

Idag hade jag mitt pulver lyckats dubbelboka mitt liv. Jobb å skola samtidigt, och precis som alla vet väljer jag att prioritera jobb (oerhört smart när det är sista terminen på studierna...). Idag skulle jag börja jobba 12.00 och gå i skolan mellan 8 och 13. En dryg timmes miss av skolan är ju ingen större fara. Dock visar det sig vid 10 att vi ska iväg på ett studiebesök långt bort i en helt annan del av trondheim (sett från mitt jobb), och att jag inte hinner åka med dit. Då säger läraren att han tänker betala taxiresan från företaget vi ska besöka och till City Syd där jag jobbar. Jag protesterar men han står på sig (jag tyckte att det var slöseri med pengar). Min lärare beställer alltså taxi till mig så att jag ska kunna vara med på 1 1/2 timme av besöket. Sen blev det alltså en 378 kronors taxiresa till jobbet. Det fåniga är att:
  1. Jag jobbar på ett städjobb
  2. Jag åker taxi för att komma till mitt städjobb
  3. Att arbeta mina 4 timmar på mitt städjobb ger mig (efter skatt) mindre pengar än vad taxiresan kostade.
  4. Jag känner mig otroligt dum!
Tack till instutionen som står för mina fåniga utgifter...jag undrar om de har för mycket pengar att röra sig med?! Man får ju tänka på att det ändå är finanskris...

Imorgon åker jag till Åre förresten! Mina kära vänner från Sverige kommer upp å jag är så lycklig. Blir spännande att se om jag kan åka skidor...mest troligt inte...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varje gång jag hör om en sån här dubbelbokning blir jag lycklig. Jag känner mig säkrare och säkrare på att jag är din mor....

Anonym sa...

Hihi, typisk svensk å føle seg dum? :p

Anonym sa...

njkdj

monstretsmamma sa...

Saknar dig!