2009-03-16

Bergen Bergen

I förra veckan var jag iväg på exkursion till Bergen med en av mina kurser. Vi skulle titta på hur de sköter vattenförsörjningen i Norges regnigaste stad.
Torsdag morgon 04.30 ringde mitt alarm och jag visste inte vem jag var, var jag var och hur i hela fridens namn jag skulle lyckas med att ta mig ur sängen...men på något underligt sätt gick det. På flygplatsen fick mitt handbagage åka genom scannern 4 ggr...jag undrar vad de letade efter. Var hela tandkrämstuben fylld med sprängmedel? Men jag fick passera! Väl i Bergen möttes vi av spöregn (skönt så man vet att man kommit rätt), och en maxitaxi som skulle köra runt oss, lyx! Besökte div. företag och alla bjöd på bullar/godis/pizza/kaffe så hela dagen vaggade man omkring i regnet som en fylld kalkon. Under omkringvaggandet tittade vi på rör. Det finns massor med rör, stora, små, trasiga, hela, blå, gula, gröna, svarta... Alla elever var dyngsura (trots paraplyer och regnjackor), det regnar underifrån, överifrån och från sidan samtidigt. Trots lite ogynsamma förhållanden så var det intressant!
På kvällen blev vi bjudna på pizza och öl (ifall vi var hungriga efter en dags konstant ätande). Klockan 20.30 var jag helt slut och traskade till hotellet och somnade. 10,5 timmars sömn senare var jag redo för dag två. Vattenreningsverk stod på schemat, och vi kom fram till att vattnet var rent när det var renat.
Sen var det flyg hem och det gick bra, alla var nöjda.

I Bergen har de ett rekord, regn 103 (!!!!!) dagar i rad! helt absurt. År 2006 hoppades de på att slå rekordet men då kom de bara upp i 83 dagar med regn i rad...

1 kommentar:

Anonym sa...

O, vad det ser härligt ut. En grävskopa i vatten och många fina rör. Och tänk att vattnet blev renare av rening!

Livet är fantastiskt och regnar det underifrån kan man ställa sig på paraplyet!

Mor