2008-08-14

ingen kom till fjells på en flat vei


De senaste dagarna har det varit full rulle här i Trondheim. Skolan har ordnat aktiviteter och föreläsningar för alla utbytesstudenter. Idag var vi på vandring i ett område som heter bymarka och ligger ca 15 min med buss från centrum. (bilden) Där finns massor med vandringsleder och fin natur och jag kände mig som fisken i vattnet. Vandringsområdet ligger rätt högt så naturen har lite fjällkaraktär och alla utbytesstudenter hade pälsat på sig till tusen med mössor och täckjackor...haha de är så söta.

Hittills har jag inte träffat några andra svenskar här, men det kryllar av tyskar, fransmän och spanjorer. Sen är det folk från hela världen, tänk de som åker från japan eller australien till lilla kalla norge...imponerande! Själv så har jag hamnat någonstans mitt emellan utbytesstudent facket och norge facket. För visst är jag utbytesstudent men allt är så likt sverige så man känner sig typ som hemma. De talar om oss nordbor som exotiska varelser med underlig kultur. Dock måste jag ju erkänna att det känns rätt fint att få vara exotisk nångång ibland ;-) Jag kan emellertid erkänna att jag inte känner mig särskillt norsk. Idag insåg jag hur svår norskan kan vara ibland. Talade med en man från Tröndelag och han hade den underligaste dialekten jag har hört. Kunde inte förstå ett enda ord, men man kan alltid lösa sådana problem genom att nicka och se glad ut :P

De är så roliga i norge, t.o.m deras ordspråk är hurtiga. Lyssna bara på "ingen kom till fjells på en flat vei", som att det är det naturligaste i världen att gå till fjells. Det var rektor på skolan som sa de visa orden, han verkar vara en typiskt trevlig norsk man.

Förresten så har jag det mycket bra här i norgeland och städningen har jag helt lagt ner. Jag ska träna lite mer på att inte nudda golvet när jag dushar sen är det lugnt :P

Puss puss på er!

Inga kommentarer: