2008-09-25

Danish language

Nu har krisen lugnat sig. Skolan är nog under kontroll nu, eller jag har iaf gjort en stor organisering av mina papper. Var på bokhandlen och köpte pärmar igår, bra av mig! Dock passar inte hålen i pappren från mina svenska kollegieblock i de norska pärmarna. Trodde självklart att det var fel på de norska pärmarna ända tills tysken påpekar att de har exakt likadana i Tyskland. Borde det inte vara EU-standard så alla papper å pärmar har hålen på samma ställe?

I en av mina kurser går det en dansk tjej. Hon blev jätteglad när jag sa att jag var från Sverige och började genast prata danska. Då var jag lost. Tänkte att jag nog skulle vara lite bättre på att tyda alla de nordiska språken nu, när jag liksom börjar vänja mig vid att gissa...men danska är ju omöjligt. Det går att snappa upp vissa ord, men resten är bara gröt. På tal om det kolla på dethär klippet på youtube!http://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk

Inga kommentarer: