2008-09-15

Hiking i norska vildmarken

I helgen har jag och åtta vänner varit på hiking i norska vildmarken. Vi hade hyrt en kioe över helgen. En koie är en väldigt enkel hytte utan el å vatten. På lördagen begav vi oss in till sentrum för att ta en buss som skulle köra oss två timmar i någon riktning. I vilken riktning var dock oklart, men Iman från Holland hade koll...eller? I 45 min irrade vi omkring i Trondheim centrum, och detta är då inget stort centrum. Iman och en fransk kille Guillome var hela tiden i täten och guidade oss hit och dit. Efter ett tag kom jag med den briljanta idén att jag som faktiskt förstår norska kan ju fråga någon som vet. Sagt och gjort. Jag charmade killen i tidningsbutiken med min svenska och visste sen genast var vi skulle. Tada!
Efter 2 timmars bussresa var det dags för 10 km vandring till hytten. Vädret var bra (dvs inget regn) och humöret på topp! När man är på hiking får man äta precis hur många kakor man vill, och då måste ju humöret vara på topp :P
Vid halv nio på kvällen kom vi fram till stugan, och jag visade mina skills genom att på direkten lyckas få eld i kaminen. Är det nåt jag är bra på så är det eld :D
Sedan blev det middag kring lägerelden, och vi hade det mysigt!
Dagen efter var det dags för hemfärd. Killarna med fransmannen i spetsen skulle ta en egen väg...och självklart gick de vilse. Jag var nöjd när jag fick säga "vad var det jag sa" haha. Nästa gång blir det en tjejtripp utan alla dessa jag-vet-bäst karlar. När killarna skulle hugga ved så tog de stockar med en diameter på 40 cm, och höll på att hugga i evigheter. Jag som skogsbo vet ju att utan kilar (obs inte killar) kommer man inte särskilt långt i vedhuggning. Jag attackerade de något mindre stockarna och lyckades med bravur (något självgod jag vet)

Alla verkade dock nöjda och glada med hikingen, och ingen hade skavsår! Amerikanerna fick sin livs upplevelse när de fick se riktiga flugsvampar. De trodde att de var påhittade haha.

Tjo å hopp gott folk!




3 kommentarer:

HellaBella sa...

Heja på dem bara, du é bäst. Förstår verkligen att du trivs. Du har dessutom blivit utmanad av mig, titta in på bloggen...

monstretsmamma sa...

Hur hittarjag din fotovägg? :-o Lite trög ;-)
Jag saknar dig som fan Billy, kom hem.... PUSS

Kommunaltjänstemannen sa...

Älskade unge vad jag är glad att du har det så bra. Du föddes nästan med en yxa i näven och kosten på mossa och bark verkar ha gjort dig gott. Och tänk vad underbart att få vara bäst på att hitta och göra eld. Jag brukar ju hitta bra... Iallafall blir promenaderna intressanta och man får pröva sina krafter på olika underlag.